6 Doa Halau Jin dan Bisikan Syaitan Goda Manusia

6 Doa Halau Jin dan Jenis Bisikan Syaitan

Dalam kitab “Talbis Iblis”, Ibn Qayyim al-Jawziyah membahas secara mendalam tentang strategi syaitan dan cara mereka menipu manusia, termasuk “bisikan syaitan” dan doa untuk menghalau jin.

Bisikan Syaitan Dalam al-Quran

Al-Quran merakamkan beberapa contoh bisikan syaitan dalam berbagai konteks, yang menggambarkan cara syaitan menyesatkan manusia melalui tipu daya dan godaan. 

Berikut adalah tiga contoh bisikan syaitan yang direkodkan dalam Al-Quran, bersama dengan teks Arab dan terjemahan.

Bisikan Syaitan kepada Nabi Adam dan Hawa

Syaitan membisikkan kepada Nabi Adam dan Hawa agar mereka melanggar perintah Allah dengan memakan buah dari pohon yang dilarang. Ini adalah salah satu contoh awal bagaimana syaitan menipu manusia melalui bisikan.

(Surah Al-A’raf, 7:20):

وَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ

“Lalu syaitan membisikkan kepada mereka untuk menampakkan kepada mereka apa yang tertutup dari mereka, yaitu aurat mereka, dan syaitan berkata: ‘Tuhan kamu tidak melarangmu mendekati pohon ini melainkan agar kamu berdua tidak menjadi malaikat atau tidak menjadi makhluk yang kekal.’”
(Al-A’raf, 7:20)

Bisikan Syaitan yang Menjanjikan Kemiskinan

Syaitan menggoda manusia dengan rasa takut terhadap kemiskinan dan mendorong mereka untuk kikir dan enggan berinfak.

(Surah Al-Baqarah, 2:268):

الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيم

“Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir), sedangkan Allah menjanjikan untukmu ampunan daripada-Nya dan kurnia. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.”
(Al-Baqarah, 2:268)

Bisikan Syaitan untuk Melakukan Maksiat

Syaitan juga membisikkan manusia untuk melakukan perbuatan maksiat dan mengajak mereka untuk menjauhi jalan Allah.

(Surah An-Nas, 114:4-6):

مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ
الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ
مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ

“Dari kejahatan (bisikan) syaitan yang bersembunyi, yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia, dari (golongan) jin dan manusia.”
(An-Nas, 114:4-6)

Jenis Bisikan Syaitan (Waswas)

Ibn Qayyim dalam Talbis Iblis menjelaskan bahawa bisikan syaitan adalah salah satu senjata utama yang digunakan oleh syaitan untuk menyesatkan manusia. 

Syaitan berusaha untuk melemahkan iman manusia melalui bisikan halus, terutama ketika seseorang berusaha untuk melakukan ibadah. 

Ibn Qayyim menekankan bahawa manusia harus berhati-hati dan selalu memohon perlindungan Allah daripada bisikan syaitan.

Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulum al-Din mengaitkan bisikan syaitan dengan gangguan yang dialami seseorang dalam beribadah. 

Beliau menegaskan bahawa syaitan sentiasa mencari celah untuk membuat manusia lalai dan ragu-ragu, terutamanya dalam solat dan ketika hendak melakukan perkara-perkara kebaikan.

Al-Qurtubi dalam kitab beliau Tafsir al-Qurtubi dalam menafsirkan tafsir surah an-Nas, al-Qurtubi menjelaskan bahawa bisikan syaitan termasuk dalam bentuk rasa was-was atau keraguan yang sengaja ditanamkan oleh syaitan untuk menjauhkan manusia dari keikhlasan beribadah.

Ibn Kathir dalam kitab beliau Tafsir Ibn Kathir menekankan bahawa bisikan syaitan adalah gangguan yang sangat halus. 

Syaitan cuba menyusup ke dalam hati manusia untuk menanamkan was-was, sehingga manusia menjadi tidak yakin terhadap kebenaran dan syariat Allah.

Imam al-Nawawi  dalam Riyadh al-Salihin dalam salah satu bab tentang memohon perlindungan daripada syaitan, Imam al-Nawawi menyebutkan beberapa hadith yang mengajarkan tentang pentingnya membaca doa perlindungan dari bisikan syaitan, terutama ketika berwudhu dan sebelum solat.

Al-Mawardi dalam Adab al-Dunya wa al-Din, Al-Mawardi menjelaskan bahawa bisikan syaitan adalah fitnah yang ditujukan kepada hati manusia untuk menimbulkan kekacauan jiwa, menjauhkan manusia dari ketenangan batin dan mendekatkannya kepada keraguan serta keinginan melakukan dosa.

Bisikan Syaitan: 5 Ulama Tumpu Soal Ibadah, Al-Mawardi Tumpu Soal Fitnah

5 ulama di atas, iaitu Ibn Qayyim, Imam Ghazali, Imam Nawawi, al-Qurtubi,Ibn Kathir lebih menumpukan soal ibadah dalam menghurai masalah bisikan syaitan, hanya Imam al-Mawardi sahaja yang menumpukan soal fitnah.

Saya akan ambil Imam Nawawi sebagai wakil kepada 5 ulama’ di atas bagi tujuan perbandiangan dengan Imam Mawardi.

Imam al-Nawawi dan al-Mawardi, dua ulama besar dengan perspektif yang kaya, memfokuskan pada aspek yang berbeza mengenai bisikan syaitan sesuai dengan konteks yang mereka hadapi dan penekanan metodologi masing-masing. 

Kedua-duanya menyentuh tema gangguan syaitan, tetapi dengan fokus pada aspek yang berlainan dalam kehidupan Muslim.

Penekanan Imam al-Nawawi pada Wuduk dan Solat

Imam al-Nawawi lebih menekankan wuduk dan solat kerana kedua-dua ibadah ini adalah pintu utama untuk mendekatkan diri kepada Allah dan merupakan inti dari keimanan serta amalan harian yang paling asas bagi umat Islam. 

Syaitan sering berusaha merosakkan kesucian hati dan amal melalui waswas (bisikan ragu-ragu), terutama ketika seseorang hendak mendirikan solat atau berwuduk.

  • Solat adalah ibadah yang paling utama dan tiang agama. 

  • Syaitan mengetahui pentingnya solat, sehingga mereka berusaha mengganggu konsentrasi dan khusyuk dalam solat melalui bisikan

  • Misalnya, waswas yang membuat seseorang merasa tidak yakin tentang kesahihan wuduknya atau bilangan rakaat solatnya. 

  • Oleh itu, Imam al-Nawawi dalam Riyadh al-Salihin dan Al-Adhkar memberi perhatian khusus pada doa-doa dan zikir-zikir yang menguatkan seseorang daripada waswas syaitan dalam ibadah seperti solat dan wuduk.

  • Wuduk pula adalah persiapan spiritual yang penting. 

  • Syaitan sering kali menimbulkan rasa waswas tentang kebersihan dan kesucian sehingga seseorang mengulangi wuduk atau meragui kesahihannya. 

  • Oleh kerana itu, Imam al-Nawawi memberi penekanan pada permasalahan ini sebagai cara syaitan memutuskan hubungan seorang Muslim dengan ibadahnya.

Penekanan al-Mawardi pada Fitnah

Di sisi lain, al-Mawardi dalam kitabnya Adab al-Dunya wa al-Din lebih menumpukan kepada fitnah, yang mencakup ujian besar yang akan dihadapi manusia, termasuk fitnah akhir zaman yang digambarkan oleh Rasulullah SAW sebagai “malam yang gelap gelita.”

  • Fitnah di akhir zaman adalah suatu keadaan di mana keimanan diuji dengan sangat dahsyat, termasuk godaan harta, kekuasaan, dan perpecahan di kalangan umat Islam. 

  • Al-Mawardi memandang bahawa fitnah ini merupakan ancaman serius yang dapat merosakkan masyarakat secara keseluruhan. 

  • Rasulullah SAW telah memberikan banyak peringatan tentang datangnya zaman fitnah, di mana kebenaran menjadi samar-samar dan fitnah tersebut menyerupai “malam yang gelap gelita” (seperti disebutkan dalam beberapa hadith).

  • Dalam konteks fitnah akhir zaman, bisikan syaitan bukan hanya dalam bentuk waswas tentang ibadah harian seperti solat dan wuduk, tetapi lebih berfokus pada bagaimana syaitan menyesatkan manusia secara besar-besaran, menanamkan ideologi dan pemikiran yang jauh dari ajaran Islam. 

  • Oleh itu, al-Mawardi menitikberatkan fitnah sosial dan ideologi, yang menurut beliau lebih berbahaya pada masa-masa tersebut.

Mengapa Imam Nawawi Fokus pada Wuduk dan Solat, Sedangkan al-Mawardi pada Fitnah?

  • Konteks perbincangan: Imam al-Nawawi menulis dalam konteks yang lebih terfokus pada amalan ibadah individu, seperti yang dicerminkan dalam karya-karya beliau yang mengajarkan zikir dan doa. 

  • Oleh itu, gangguan syaitan yang menggoda individu saat solat dan berwuduk menjadi perhatian utamanya. 

  • Solat adalah hubungan yang paling kuat antara manusia dengan Tuhannya, dan syaitan berusaha keras untuk merosakkan hubungan ini melalui waswas. 

  • Oleh itu, beliau memberikan panduan untuk memurnikan ibadah dari gangguan syaitan.

  • Fitnah akhir zaman: Al-Mawardi, sebaliknya, membincangkan fitnah dalam konteks yang lebih luas, iaitu fitnah yang melibatkan masyarakat dan perpecahan agama

  • Ini mencakup pergolakan sosial, politik, dan agama yang lebih besar, yang memang dijangka menjadi lebih kritikal di akhir zaman, sesuai dengan hadith-hadith Rasulullah SAW. 

  • Rasulullah SAW telah memberi peringatan mengenai fitnah besar yang akan datang pada akhir zaman, di mana kebingungan dan kesesatan akan begitu besar sehingga manusia akan kesulitan membezakan antara kebenaran dan kebatilan. 

  • Fitnah ini melibatkan penyimpangan besar dalam akidah, perilaku sosial, dan amalan politik.

Pentingnya Fitnah di Akhir Zaman

Hadith Rasulullah SAW menggambarkan bahawa di akhir zaman akan muncul fitnah yang sangat berat, seperti fitnah Dajjal dan fitnah kejahilan yang akan melanda manusia. 

Rasulullah SAW bersabda dalam hadith riwayat Muslim:

“Bersegeralah beramal sebelum datang fitnah-fitnah seperti potongan malam yang gelap gelita, di mana seseorang di pagi hari dalam keadaan beriman dan di petang hari menjadi kafir, atau petang hari dalam keadaan beriman dan pagi hari menjadi kafir.” (HR. Muslim)

Hadith ini menggambarkan bahawa fitnah pada akhir zaman adalah ujian yang sangat berat yang dapat membalikkan keadaan iman seseorang dalam waktu yang sangat singkat. 

Inilah sebabnya mengapa al-Mawardi menekankan fitnah sebagai fokus utamanya, kerana ia menganggapnya sebagai ancaman utama pada masa-masa mendatang.

Imam al-Nawawi lebih menekankan masalah wuduk dan solat kerana beliau melihat bisikan syaitan secara individu, di mana syaitan menyerang aspek paling penting dalam ibadah harian seseorang. 

Al-Mawardi, sebaliknya, memandang fitnah sebagai bahaya besar yang menyerang umat Islam secara kolektif, terutama dalam konteks akhir zaman. 

Kedua-dua perspektif ini benar dan saling melengkapi, di mana fokus kepada amalan individu dan sosial harus seimbang, khususnya ketika menghadapi ujian besar pada zaman yang penuh dengan kekacauan.

Doa Halau Jin

Ibn Qayyim menyebutkan bahawa salah satu cara untuk mengusir jin atau melindungi diri dari gangguan syaitan dan jin adalah dengan membaca ayat-ayat tertentu dari Al-Quran dan beberapa doa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW.

 Beliau menganjurkan umat Islam untuk sentiasa bergantung kepada Allah melalui doa dan zikir untuk menghindari gangguan tersebut.

Doa Halau Jin (Mengusir Gangguan Jin):

 
  • Teks Arab:


أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ الَّتِي لَا يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَلَا فَاجِرٌ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ وَذَرَأَ وَبَرَأَ وَمِنْ شَرِّ مَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمِنْ شَرِّ مَا يَعْرُجُ فِيهَا وَمِنْ شَرِّ مَا ذَرَأَ فِي الْأَرْضِ وَمِنْ شَرِّ مَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمِنْ شَرِّ فِتَنِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمِنْ شَرِّ كُلِّ طَارِقٍ إِلَّا طَارِقًا يَطْرُقُ بِخَيْرٍ يَا رَحْمَانُ

Teks Rumi:

“A’udhu bi kalimatillahi at-taammati allati laa yujaawizuhunna barrun wa laa faajirun min sharri ma khalaqa wa dhara’a wa bara’a wa min sharri ma yanzilu minas-sama’ wa min sharri ma ya’ruju fiha wa min sharri ma dhara’a fil-ard wa min sharri ma yakhruju minha wa min sharri fitanil-layli wan-nahar wa min sharri kulli tariqin illa tariqan yatruqu bi khair ya Rahman.”

  • Terjemahan :

“Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna, yang tidak dapat dilewati oleh orang yang baik atau jahat, dari kejahatan apa yang diciptakan, dibentuk, dan diadakan-Nya, dan dari kejahatan apa yang turun dari langit dan dari apa yang naik ke sana, serta dari kejahatan yang dibiakkan di bumi dan dari kejahatan yang keluar darinya, dan dari fitnah malam dan siang, dan dari setiap yang datang mengetuk kecuali yang datang dengan kebaikan, wahai Tuhan Yang Maha Penyayang.”

Syaikh Ibn BazMajmu’ Fatawa wa Maqalat Mutanawwi’ah:

  • Syaikh Ibn Baz mengajarkan bahawa membaca surah Al-Falaq dan An-Nas secara konsisten dapat menghalau gangguan syaitan dan jin. Beliau juga menekankan pentingnya membaca doa perlindungan setiap pagi dan petang.

Syaikh al-AlbaniSilsilah Ahadith al-Sahihah:

  • Dalam kitab ini, al-Albani menyatakan bahawa doa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW adalah cara terbaik untuk menghalau jin. 
  • Salah satu doa yang disarankan adalah ayat kursi (Al-Baqarah 2:255) yang sangat kuat untuk melindungi rumah dan diri dari gangguan jin.

Ibn TaymiyyahAl-Furqan Bayna Awliya’ ar-Rahman wa Awliya’ asy-Syaithan:

  • Ibn Taymiyyah membahas secara mendalam mengenai gangguan syaitan dan jin. 
  • Beliau menganjurkan membaca surah Al-Baqarah, khususnya ayat kursi dan dua ayat terakhir, sebagai perlindungan dari jin dan syaitan.

Imam an-NawawiAl-Adhkar:

  • Dalam kitab zikirnya, Imam an-Nawawi menganjurkan pembacaan doa perlindungan seperti yang terdapat dalam hadith-hadith sahih. Beliau juga menyebutkan zikir pagi dan petang untuk perlindungan dari jin.

Imam al-SuyutiLaqt al-Marjan fi Ahkam al-Jann:

  • Imam al-Suyuti menyebutkan beberapa ayat Al-Quran dan doa-doa yang telah terbukti ampuh untuk menghalau jin. Beliau juga menekankan bahawa zikrullah (mengingat Allah) adalah benteng terbaik melawan gangguan makhluk halus.
Ibn Qayyim dalam Talbis Iblis menekankan pentingnya perlindungan daripada bisikan syaitan dan gangguan jin melalui doa dan amalan yang diajarkan oleh Rasulullah SAW. 
 
Para ulama lain seperti Imam al-Ghazali, Ibn Kathir, dan Syaikh Ibn Baz turut memberikan pandangan serupa, mengingatkan umat Islam tentang bahaya bisikan dan gangguan ini serta cara untuk menanganinya melalui doa dan zikir yang disyariatkan.

Doa Halau Jin Bersama Samurai Perfume

Samurai Perfume

Doa Halau Jin Dibaca Ketika Bisikan Syaitan

Bisikan Syaitan Berlaku Berulang-ulang?

Siapa Saya?

Zulhilmei Full 1

Ust Zul hilmei Mohamad Rohani
Founder Bidara Specialist & Penulis Buku Fakta Saintifik Surah Yasin

Bila anda terkena serangan sihir waktu senja & tengah malam. Cukup dengan anda hidu Samurai Perfume atau anda letak botol Samurai Perfume pada jantung anda di dada kiri. Masa letak, anda baca selawat 21 x.

Testimonial

Berapa mereka Bagi Rating?

samurai perfume

Pengguna Shopee Berikan 5 Star

Bertahun sakitnya g berubat takde kesan apa...skrang dah boleh genggam barang

Mak saya tangan kiri dia sakit belah kiri dah bertahun sakitnya g berubat takde kesan apa.saya sapu semlm pakai perfume samurai ni alhamdulillah kurang rasa sakit nya dia boleh gengam barang nak buat kerja tidak lama dah sakit nya

Tadi mula2 suami saya mcm marah2, saya suruh dia pakai tadi nampak dia lebih tenng, tidak dia bila saya tegur dok marah2

Tuan saya cuba hidu tadi saya rasa pening tapi ada sedikit rasa pening sikit
Baik2 tuan..alhamdulillah saya rasa tenng tadi saya rasa serabut Alhamdulillah tuan..baru pakai tadi..syukur saya rasa sehat dah boleh buat keje nak solat boleh tidak saya rasa tak sedap badan je Tadi saya sapu sikit dekat dada alhamdulillah hilang rasa miang dlam dada ..Alhamdulillah saya rasa tenng lepas hidu dan pakai perfume ni (Samurai Perfume) saya rasa sehat mcm selalu

Tadi mula2 suami saya mcm marah2, saya suruh dia pakai tadi nampak dia lebih tenng tidak dia bila saya tegur dok marah2 saya syukur tuan saya harap ni lah ikhtiar saya untuk terus sembuh

Pinggan Terbelah?

terbelah pinggan

Lepas beli untuk ayah beli utk adik

samurai berkesan

Baru buka minyak Samurai, tetiba akak menangis

testimoni samurai perfume

Bau Mmg best tenag je rasa

samurai 1
samurai 2

Sudah beberapa kali repeat

samurai 3

Work Very Well

4

Wangi ..mempesona..terkasima

5

I Am Very Excited

6

Saya dah beli ni botol yang ke 5!

samurai 7
arrow

Anda Mungkin Juga Berminat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *